Zabití posvátného jelena

Steven Murphy je úspěšný kardiochirurg, který žije v luxusní vile s krásnou ženou a dvěma dětmi zdánlivě pokojný život. Proč ale po práci vyhledává společnost podivínského teenagera Martina, kterému se snaží udělovat otcovské rady do života? A proč se Martin stále více vtírá do Stevenovy nenápadně podivínské rodiny? Odkud se berou nevysvětlitelné tragické události, které promění život Murphyových v naprosté peklo? Klíčová osobnost řecké divné vlny Jorgos Lanthimos se svým dvorním scenáristou Efthymisem Filippouem vytvořili moderní parafrázi antického dramatu o neodčinitelné vině a krutém trestu, vyšinutou meditaci o vztahu mezi symbolickým a reálným. Precizní herectví, mistrovská kamerová práce Thimiose Bakatakise, trierovsky hutná atmosféra, tíživě pomalé tempo, prolamování tabu a lehké náznaky černého humoru charakterizují tenhle „klinický horor“, v němž platí: oko za oko, srdce za srdce. Už samostatný debut Jorgose Lanthimose Kinetta (2005) nese rysy podstatné pro nastupující řeckou divnou vlnu: izolované, opuštěné místo, skupina vyšinutých postav, zdánlivě nesmyslné rituály, distancované vyprávění. Tuto konstelaci přivádí athénský rodák k dokonalosti ve svém druhém filmu Špičák (2009), který se stal neoficiálním manifestem nastupující generace řeckých filmařů. Radikální, těžko vstřebatelný obraz patologické rodiny odříznuté od světa vynesl Lanthimose mezi hvězdy evropského filmu. Poetiku řízenou výstředními nápady a brilantními útoky na zažité vnímání společenských vztahů rozvíjí i v dalších filmech – Alpách (2011) a Humrovi (2015), v němž Lanthimos poprvé pracuje v angličtině a s hollywoodskými hvězdami, aniž by ustoupil ze své svérázné poetiky. Té zůstává věrný i ve svém aktuálním filmu Zabití posvátného jelena, ačkoli namísto enigmatické tragikomedie v něm pracuje s prvky blízkými antickému dramatu a modernímu hororu.