Western

Meinhard je samotářský dělník, který život pozoruje s nečitelným úsměvem zpovzdálí. Nikde se necítí doma, nečiní mu tedy velký problém přijmout šichtu v zapadlém koutě Bulharska, kde má německá parta v těžkých podmínkách vybudovat vodní elektrárnu. Odlehlá divočina, jazyková bariéra a cizinci, kteří o něm nic nevědí, umožní Meinhardovi vyprávět o sobě jiný příběh a vystupovat jako hrdina a ochránce slabých. V místě, kde si lidé lépe rozumějí beze slov, pocítí naléhavou touhu někam patřit. I za cenu toho, že si znepřátelí krajany, kteří na domorodce hledí svrchu a nijak se nenamáhají udržovat dobré vztahy. Valeska Grisebach natočila mistrovskou subtilní charakterovou studii a inteligentní snímek s prvky westernu, které však neustále podvrací a využívá k narušení diváckých očekávání. Western je pokorný film o obyčejných lidech a nezkroceném místě mimo civilizaci.

Brémská rodačka Valeska Grisebach natočila během sedmnácti let pouhé tři filmy, přesto můžeme mluvit o autorce s ujasněnou a unikátní režijní koncepcí, která částečně koresponduje s civilní metodou Berlínské školy. V centru jejích filmů stojí zdánlivě banální situace a zcela obyčejní lidé zápolící s hledáním identity. V ceněném debutu Mein Stern(2001) se jedná o dvojici čtrnáctiletých milenců, kteří si v přesně vymezeném čase začnou hrát na manžela a manželku. Druhý snímek Touha(2006) vypráví příběh dělníka a dobrovolného hasiče, jehož životem otřese nemanželská avantýra se servírkou z nedalekého města. Obdivuhodnou senzitivitu a schopnost ve zcela všedních situacích zachytit univerzální problémy prokazuje Grisebach i ve Westernu, který značí její návrat na scénu po dlouhých jedenácti letech.