Warcraft: První střet

Focus na téma film a PC hry si přečtěte v Bulletinu 06/2016

Vyprávění napříč platformami

V Hollywoodu se ještě pořád nerozhodli, jestli by tvůrci videoher a filmů měli spolupracovat a zda by mělo docházet k prolínání obou médií. Jednoduše řečeno, problém spočívá v tom, že studia neberou videohry vážně. Pouze toto médium rutinním způsobem využívají, aby skrze ně mohli propagovat svoje filmy – schválně si zkuste vybavit jedinou opravdu převratnou videohru podle filmu. Na oplátku nechávají natáčet adaptace videoher s malými rozpočty a s ještě menším komerčním potenciálem. Ve většině případů, kdy se filmaři a vývojáři pokusili o spolupráci, to nedopadlo dobře.

Filmy, seriály i videohry jsou předdefinované zážitky. Všechno funguje na podobném principu – vytváření iluze svobodné vůle. V narativně orientovaných videohrách má hráč pouze iluzi volného rozhodování, ale ve skutečnosti je naváděn k několika různým zásadním momentům, které pomáhají odvyprávět příběh. Ve filmech a seriálech existuje velmi podobný princip – tvůrci se snaží, aby postavy vypadaly, že jednají přirozeně, spontánně a reálně, ale, jak říká režisér J. J. Abrams, je to jen „manipulování a matení diváků“. Aby mohly vznikat úspěšné videoherní adaptace a úspěšné videohry podle filmů, musí nejprve dojít k tomuto vzájemnému porozumění a uvědomění si slabin i silných stránek obou médií. To by se teď konečně mohlo změnit se snímkem Warcraft (v režii Bowieho syna Duncana Jonese), který zahajuje spolupráci videoherního studia Blizzard a filmového studia Legendary.

Film se odehrává na planetě Azeroth, kde sledujeme příběh lidského generála Anduina Lothara (Travis Fimmel) a orkského velitele Durotana (Toby Kebbell), kteří musí spojit síly v boji proti nebezpečnému nepříteli. Warcraft působí jako první videoherní film, ze kterého jsou cítit skutečné ambice oslovit širokou skupinu diváků. Když do toho započítáte zajímavě se rýsující příběh vyprávěný ve dvou liniích a ještě zajímavěji vypadající práci s Motion Capture technologií, je tu film s potenciálem stát se jednou z největších událostí roku.

(Martin Fiala)