Touch Me Not

Rumunská filmařka Adina Pintilie je teprve šestou režisérkou, která získala (vedle ceny za Nejlepší debut) Zlatého medvěda na Berlinale, čímž se zařadila po bok respektovaných tvůrkyň jako Márta Mészárosová (za Adopci), Larisa Šepiťková (za Vzestup), Jasmila Žbanićová (za Grbavicu), Claudia Llosová (za Mléko strachu) či Ildíko Enyediová (za O těle a duši). Pintilieové se to stejně jako Žbanicové povedlo hned za celovečerní prvotinu, kterou režisérka chápe jako první část rešeršního a uměleckého projektu určeného pro různé platformy.

Nejvýraznější výstup tohoto projektu, snímek Touch Me Not, natáčela po dobu deseti týdnů mezi lety 2015 a 2017 v anglickém jazyce v Bukurešti, Lipsku a Sofii. Rozhodla se pojednávat o intimitě, a to na příkladu tzv. emocionální cesty několika sociálních aktérů/aktérek, potažmo herců/hereček. Laura roky pracuje ve výrobně figurín, mladým mužům platí alespoň za iluzi intimity. Tudor, herec živící se jako masér, odmítání ze strany ženy řeší taktilně: dotykem věcí, s nimiž ona přišla do styku. Co se stane, když Laura přijde do styku s Tudorem na jeho interaktivní show, kterou má spolu s Paulou? „Řekni mi, jak mě miluješ, abych chápal(a), jak milovat,“ zazní z úst jedné z postav. Pojďte se (ne)zamilovat do (No) Artu. (Marek Slovák)