Přežijí jen milenci

Zdálo by se, že upírskou tematiku v posledních letech zneužil, vysál, komerčně vyždímal a odhodil mainstream ve Stmívání (2008 – 2012). O to víc těší, že nezávislá scéna přešla do protiútoku a v jejím čele se objevuje nejnovější film Jima Jarmusche nazvaný Přežijí jen milenci. V něm se vypráví – jak jinak než o lásce a o upírech (se smyslem pro dekadenci je hrají Tilda Swinton a Tom Hiddleston), v typicky nevyzpytatelném „jarmuschovském“ oparu jemné melancholie a humoru. Jim Jarmusch se jako filmař-solitér cíleně vyhýbá střednímu proudu a vybírá si žánry na okraji zájmu, které se zdají být dočasně zcela vyčerpány. Netradičním westernem Mrtvý muž (1995) totiž započala série filmů, které zkoumavě reflektují kinematografii, její minulost, mytologii i vlasní seberecyklaci. Po zádumčivé gangsterce Ghost Dog – Cesta samuraje (1999) následovala pocta filmům noir (a francouzské kinematografii) Hranice ovládání (2009).

Do této linie Jarmuschovy tvorby se konečně začleňuje také upírský film Přežijí jen milenci, reagující na literární tradici upírských příběhů i jejich nejrůznější filmová pojetí. Že je tento film unikátním pohledem (nejen) na upírské téma dokládá i to, že je to jeden z nemnoha filmů, který byl přijat do oficiálního festivalového výběru v Cannes 2013 ještě před svým dokončením.

(Miloš Henkrich)