Na nože

Je možné projít peklem a vrátit se nezměněn? Pro talentované režiséry je v současnosti nejblíže peklu neúprosná mašina společnosti Disney, která nasává nadějné tvůrce, drtí je a dělá z nich pouze hlídače v továrně na franšízy. Ukázat, že je z toho možné vybřednout a pokračovat v tvorbě i po Disneym, se vedle Králíčka Jojo od Taika Waititiho pokouší také Rian Johnson s filmem Na nože. A to rovnou návratem k detektivnímu žánru jeho prvotiny Zmizení. Podobně jako tehdy jde o modernizaci tradičního typu detektivky, v tomto případě salónních záhad ve stylu Agathy Christie. Postavu výstředního vyšetřovatele zde zastává americký Poirot s absurdním přízvukem (Daniel Craig). Přítomna je i hvězdně obsazená (Jamie Lee Curtis, Chris Evans, a další…) zhýralá zbohatlická rodina, kde každý nenávidí každého a každý může být potenciálním pachatelem. Je zde také rovina odkrývání třídních rozdílů, protože hlavní protagonistkou příběhu je ošetřovatelka (Ana de Armas), která pro rodinu pracuje, a tak se pouze nevědomky stává součástí her vyšších vrstev. Na nože je také plný pro Johnsona typického pomrkávání na diváka. Na hraně mezi parodií a pastišem, film Agathu Christie kombinuje s mnoha dalšími předobrazy od Sherlocka Holmese až po Columba. Takže divák může vedle tradičního hádání, kdo to udělal, také chytat nespočet odkazů na klasiky žánru.   (jh)