Domestik

Adam Sedlák, absolvent písecké FAMO, ve svých autorských projektech zkoumá patologické postavy, jejichž patologie je zároveň symptomem společnosti. Ve studentském dokumentu Mgr. Radovan Kaluža (2011) portrétoval nechvalně známou internetovou celebritu, přitom mnohé vypověděl o mediokracii, v taktéž studentské fikci Lord Hoven (2013), u níž se inspiroval skutečnými událostmi, zase klasické vyprávění využil k reflexi společnosti, jejíž samozvaná intelektuální elita a instituce ji plodící zabředli do… Seriál Semestr (2016), který je dostupný na internetové televizi Stream a který byl nominován na dvě Ceny filmové kritiky (Mimo kino a Cena innogy pro objev roku), autenticky vyobrazil život online generace dvacetnicotníků. Tři roky poté, co za svůj scénář získal cenu Filmové nadace na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech, se Adam Sedlák na áčkový festival vrátil, aby tam v soutěži uvedl premiéru onoho realizovaného scénáře, svou celovečerní kinoprvotinu Domestik.

Název nekompromisního debutu referuje k označení z cyklistiky, kdy domestik je ten závodník, který svou jízdu podřizuje druhým v týmu, aby ti mohli zvítězit. Protagonista Roman v podání Jiřího Konvalinky, který jako hudebník kapely Vložte kočku pro film i složil hudbu, je právě takovým domestikem. Na rekonvalescenci a pro zlepšení výkonu je mu doporučeno spát doma v kyslíkovém stanu, na což nedobře reaguje jeho žena Šarlota (v podání Terezy Hofové), protože by ráda otěhotněla. Psychologické drama a zároveň klaustrofobní tělesný horor Domestik je nesmlouvavou kritikou společnosti zaměřené na výkon, náhledem na partnerské a mezilidské soužití o generaci starších (a vyspělejších) lidí, o kterých byly Sedlákovy studentské snímky. Zároveň jde o formálně nejsuverénější tuzemský počin posledních let, protože na místo vývoje postav a jejich vztahu se spoléhá na podobnosti a odlišnosti mezi nimi, čemuž je uzpůsoben i styl založený na opakování a odchylkách. (Marek Slovák)