Nezlomný

Málokterý film nabízí tolik možných přístupů (a s nimi spjatá očekávání) jako nejnovější film Angeliny Jolie Nezlomný. Přijetí/odmítnutí filmu v případě Nezlomného záleží na řadě faktorů, které souvisí s otázkami typu: Jak často chodíte do kina? Jak moc milujete životopisné filmy? Nemluvě o slabosti pro 30. a 40. léta a pro druhou světovou válku, ženy režisérky a pro schopnost přijetí, fascinaci a opouštění stereotypů, kterými hollywoodská kinematografie rozhodně neplýtvá.

Nezlomný je životopisným filmem. Louis S. Zamperini skutečně žil (a celkem nedávno zemřel) a drama amerického sportovce a vojáka ve druhé světové si zažil na vlastní kůži. Jeho silný příběh zpracovala Laura Hillenbrand v biografii s všeříkajícím názvem: Nezlomený: Příběh z druhé světové války o přežití, nezlomnosti ducha a odpuštění. Kniha vyšla v roce 2010 a protože se stala bestsellerem, hned v roce 2011 se objevila také na českém knižním trhu (teď samozřejmě opět vyšel dotisk). Hollywood se tím pádem začal zajímat o její ekranizaci.

Projekt pak k sobě přitáhl výrazné osobnosti – bratří Coenové biografii přepracovali do scénáře a ten pak zřejmě ještě procházel úpravami, aby lépe vyhověl jemnějším hollywoodským standardům a představám produkce a režie, zaštítěných Angelinou Jolie. U natáčení se nakonec ocitl i kameraman Roger Deakins, který obvykle právě s bratry Coenovými spolupracuje a jeho kamera je opravdu vynikající. Už jen kvůli té stojí Nezlomný za vidění na velkém plátně. Za ni také byl nominován na Oscara. Snímek slibuje parádní příběh (jak ze života), parádní kameru a zvuk (další dvě nominace). Výsledek nakonec málokoho urazí, ale stejně tak málokoho nadchne.

...místo sportovní kariéry (a přežití na moři) se výrazněji soustředí na bezpečně sadomasochistické prostředí zajateckého tábora a na vztah vězeň-velitel tábora, v němž je naznačen homoerotický akcent. Prostě ženská fantazie.

V rámci režijní filmografie Angeliny Jolie navíc Nezlomný dokonale zapadá do jejího modelu (fikčního) světa: V zemi krve a medu nechávala Angelina Jolie procházet hrdinku konfliktem v bývalé Jugoslavii jako zcela bezpečnou, mírně sadomasochistickou fantazií zajateckého tábora. Podobně přikročila také k natočení příběhu Louise Zamperiniho – místo sportovní kariéry (a přežití na moři) se výrazněji soustředí na bezpečně sadomasochistické prostředí zajateckého tábora a na vztah vězeň-velitel tábora, v němž je naznačen homoerotický akcent. Prostě ženská fantazie.

Protože se však jedná o životopisný film, je rámován dětstvím a stářím. Jednotlivé sekvence odhalují, kde se v člověku bere schopnost vydržet i ty nejotřesnější podmínky. V případě Nezlomného jsou objeveny již v dětství, v zarputilé snaze nebýt jako ostatní, která Louise dostane z okresních přeborů až na Olympiádu v Německu, kde jeho výkon údajně obdivoval také Adolf Hitler, což však ve filmu neuvidíme. Film se totiž bezpečně vyhýbá řadě možných konfliktů. Louis je od svého prvního vítězství charakterizován jen jako kladný hrdina, který v sobě objeví energii sportovce a jeho další životní zkoušky jsou jen sérií sportovních výkonů. A bezpochyby bylo výkonem natočit i tento film.

(Miloš Henkrich)